پرواز شگفتی ساز اولین هواپیمای هیدروژنی دنیا، عکس

به گزارش مجله عطر یاس، همشهری آنلاین نوشت: هیدروژن مایع دردسر بزرگی است، اما یکی از معدود فناوری هایی محسوب می گردد که شانس واقعی برای کربن زدایی از پروازهای دوربرد را دارد.

پرواز شگفتی ساز اولین هواپیمای هیدروژنی دنیا، عکس

این خبر بزرگی برای هوانوردی پاک است که H2Fly اکنون اولین پرواز با خلبان هیدروژن مایع در دنیا به شمار میرود. هیدروژن مایع یک سوخت تمیز است که در هنگام سوختن چیزی جز آب منتشر نمی نماید و می تواند به وسیله سلول سوختی برای فراوری نیروی فوری برای موتورهای الکتریکی عمل کند. این سوخت حدود 2.8 برابر بیشتر از سوخت جت انرژی دارد و در دنیای هوانوردی که هر گرم وزن تفاوت ایجاد می نماید، این عدد بسیار بزرگ است.

از طرفی کار کردن با آن کمی هم کابوس وار است. برای نگهداری آن به شکل مایع، باید سوخت را نزدیک به دمای صفر مطلق نگه دارید. با توجه به سطوح فشار محیط، تنها در منفی 253 درجه سانتیگراد می جوشد و ممکن است محتوای انرژی بالایی از نظر وزن داشته باشد، اما از نظر حجمی چگالی انرژی آن بسیار کم است. برای حمل همان اندازه انرژی به مخزن تقریباً چهار برابر بزرگ تر از مخزن سوخت جت معمولی احتیاج است. بنابراین بعضی از مزیت وزن آن در تجهیزات سنگین تر از بین می رود.

با این حال، هنگامی که همه چیز در نظر گرفته گردد، H2Fly می گوید که توانسته حداکثر برد هواپیمای Pipistrel Taurus HY4 دو بدنه خود را هنگام تغییر از سوخت هیدروژن گازی به مایع دو برابر کند و برد آن را از 750 کیلومتر به 1500 کیلومتر برساند. هر دوی این ارقام با فناوری باتری نسبتاً سنگین امروزی امکان پذیر است.

طراحی عجیب این هواپیما به خلبان اجازه می دهد در بدنه سمت راست بنشیند، در حالی که سیستم سوخت در بدنه سمت چپ ایزوله نگه داشته می گردد. در همین حال، سیستم پیشرانه الکتریکی و سلول های سوختی تبدیل کننده هیدروژن همگی در یک اتاقک موتور مرکزی در بین آنها قرار دارند.

این شرکت می گوید که اکنون نه تنها اولین پرواز خلبان دار هیدروژن مایع در دنیا را به انجام رسانده است، بلکه سه ماموریت دیگر را که از فرودگاهی در ماریبور، اسلوونی انجام می گردد، داشته است.

طبق بیانیه مطبوعاتی، این هواپیما در طول آزمایش های پروازی متعدد، عملکرد ایمن و کارآمد را داشته است و تجزیه و تحلیل پروازهای آزمایشی ارقام برد مورد انتظار H2Fly را تایید می نماید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2176

به "پرواز شگفتی ساز اولین هواپیمای هیدروژنی دنیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز شگفتی ساز اولین هواپیمای هیدروژنی دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید